Rozjezd eshopu neboli přesun do onlinu

Máte zavedený kamenný obchod, ale jeho zavření Vás donutilo rozjet ještě eshop? Nebo o otevření eshopu přemýšlíte, protože k zavření obchodů může zase dojít? Na rozdíl od kamenného obchodu, kde jednáte se zákazníky přímo, máte jako provozovatel eshopu řadu dalších, nových povinností vůči svým zákazníkům, se kterými uzavíráte smlouvu tzv. na dálku. Shrnula jsem pro Vás, na co byste neměli při rozjezdu eshopu zapomenout z právního hlediska.

Všeobecné obchodní podmínky

Každý eshop musí svoje zákazníky informovat o podmínkách prodeje zboží a o právech, které zákazník má jako spotřebitel podle občanského zákoníku. Řada eshopů své obchodní podmínky kopíruje z jiných stránek. Tento postup ale nedoporučuji. Mohlo by se Vám lehce stát, že okopírujete i to, co se Vašeho eshopu netýká, a své zákazníky uvedete v omyl. Radši si vyhledejte na internetu vzorové všeobecné obchodní podmínky, které doplníte. Dejte si ovšem pozor, v jaké době byly tyto podmínky sepsány. Zákon se mění a informační povinnosti obchodníků přibývají.

Všeobecné obchodní podmínky by kromě povinných informací pro spotřebitele měly obsahovat informace, jak nákup na Vašem eshopu skutečně funguje. Předejdete tak sporům se zákazníky. Všeobecné obchodní podmínky by měly obsahovat, jak ve Vašem eshopu objednání probíhá, např. jaké parametry zboží si zákazníci musí nebo mohou zvolit, jak je zajištěna doprava zboží a kolik stojí, jak zákazník může za zboží zaplatit, apod.

Potvrzovací email

Zákazníkovi musíte podle zákona neprodleně jeho objednávku potvrdit. Nastavte svůj systém tak, aby při dokončení objednávky došel zákazníkovi potvrzovací email. Doporučuji ve všeobecných obchodních podmínkách uvést, že tento email ještě neznamená uzavření kupní smlouvy. Že jste objednávku zaregistrovali a kupní smlouva bude uzavřena až posláním dalšího emailu. Zboží, které si zákazník objednal, nemusíte mít zrovna na skladě, nebo ho nemusíte mít takové množství, které zákazník objednal. Jestliže by hned potvrzovacím emailem byla uzavřena kupní smlouva, museli byste zákazníkovi dodat to, co si u Vás objednal, i když byste takové zboží nebo počet kusů zrovna neměli.

Odstoupení od smlouvy

Není žádným překvapením, že zákazník má právo do 14 dnů od doručení zboží od smlouvy odstoupit. Toto pravidlo ale neplatí bezvýhradně. Existuje i zboží, u kterého právo odstoupit od smlouvy neplatí. Jedná se např. o noviny a časopisy, o zboží, které podléhá rychlé zkáze (např. potraviny určené k okamžité spotřebě), nebo o zboží, které jste na přání zákazníka upravili. Pokud takové zboží prodáváte, informujete zákazníka, že u tohoto zboží odstoupit od smlouvy ve čtrnáctidenní lhůtě nemůže.

Ochrana osobních údajů

Vaši zákazníci jsou zároveň subjekty osobních údajů. Zákazníky musíte podle GDPR informovat o tom, jakým způsobem jejich osobní údaje zpracováváte. Typickým důvodem zpracování je v eshopech uzavření smlouvy se zákazníkem. Údaje o zákaznících můžete ale využít i pro zasílání newsletteru o Vašem novém zboží, službách nebo speciálních akcích. Pokud již zákazník u Vás nakoupil, můžete mu posílat newsletter bez jeho souhlasu. V každém emailu mu ale musíte dát možnost odhlásit se z odběru. Jestliže chcete newslettery posílat i lidem, kteří zabrousí na Vaše stránky a ještě nic nenakoupili, můžete jim odběr newsletteru nabídnout. Spolu s emailem musíte požádat o souhlas se zpracováním osobních údajů pro účely marketingu.

Smlouvy s obchodními partnery

Než rozjedete svůj eshop, nezapomeňte zkontrolovat obchodní podmínky, které se vztahují na Vás jako na klienty. Jestliže využijete k provozu eshopu služby typu Shoptet nebo Shopify zaměřte se hlavně na to, za jakých okolností budete moci ukončit smlouvu, pokud budete nespokojení a budete chtít přejít k jinému poskytovateli. Důležité je i to, za jakých okolností může naopak smlouvu s Vámi ukončit poskytovatel eshopového řešení. Pokud budete svoje zboží nabízet přes srovnávače zboží a cen (např. Heureka, Zboží.cz), přečtěte si důkladně jejich obchodní podmínky pro obchodníky, zejména Vaše práva a povinnosti a možnost blokace ze strany poskytovatele. 

Pokud potřebujete právní pomoc s rozjezdem eshopu, nebo jen kontrolu obchodních podmínek, nebo smluv, jsem Vám k dispozici.